Carl Malmsten – klassisk, svensk möbeldesign

När man talar om svenska möbeldesigners är ett av de första namnen som dyker upp vanligtvis Carl Malmsten, och det med rätta. Malmsten fick sitt genombrott som möbeldesigner när han gjorde en del av möblemanget till Stockholms stadshus. Innan dess hade han arbetat som snickarlärling och bedrivit självstudier i ett antal år, men enligt Malmsten själv var stadshusmöblerna de förta han någonsin ritade. Malmsten vann både första och andra pris i den tävling som hölls för inredningen till stadshuset. Det mest klassiska exemplet från det möblemang Malmsten skapade åt stadshusets arkitekt, Ragnar Östberg, var Stadshusstolen, som finns att köpa än idag om man skulle vilja ge lite extra flärd åt sitt hem. Malmsten har även skapat möblemanget i Rådssalen, där Stockholms kommunfullmäktige sammanträder.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Senare i sin karriär skapade Malmsten möbler som snarare lämpade sig för hemmet än för politiska salar, som soffor, fåtöljer, köksbord och pinnstolar. Han skapade även en rad lampskärmar i olika former, samt en golvlampa med namnet Staken. Lampskärmarna tillverkas idag för hand av Malmstens barnbarnsbarn, Vanja Sorbon Malmsten, som i sin tur har lärt sig att tillverka dem av sin morfar, Egil Malmsten. Av den anledningen kostar de naturligtvis en vacker slant. Vill man ha en Malmstens-lampa i sitt hem, men inte känner att man kan lägga de pengarna på en lampskärm, kan man därför gå in på Ljustema.se istället och leta efter en lampa som liknar Malmstens design.

Malmsten är idag en svensk klassiker inom möbeldesign på fler än ett sätt. Dels för att hans möbler har gått till historien som ikoniska delar av svensk möbeldesigns historia, dels för att han arbetade i stilen svensk klassicism, som hade sin storhetsperiod under 1920-talet. På engelska kallas denna stil ibland för Swedish grace. Malmsten var mycket kritisk till funktionalismen, som växte fram under 1930-talet. Trots att Malmsten alltså inte följde med i ”modet”, eller kanske just precis därför, fortsatte hans möbler dock att väcka uppmärksamhet och vara populära långt efter Stadshusbygget. Hans möbler ställdes till exempel ut på Liljevalchs konsthall och på Röhsska Konstslöjdmuseet i Göteborg, där han visade upp möbler för serieproduktion. Det var i samband med detta som Malmstens möbler blev tillgängliga för allmänheten.